کد خبر: 1224470
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول گروه جهادی امام‌جواد (ع)
با اینکه تعدادی از بچه‌های گروه از اوایل دهه ۹۰ به صورت جسته گریخته برای کمک به محرومان کار‌هایی انجام می‌دادند، اما گروه جهادی با نام امام جواد (ع) فعالیت خود را رسماً از سال۱۳۹۵ در زمینه ساخت خانه محرومان، مساجد، رنگ‌آمیزی مدارس و سایر فعالیت‌ها آغاز کرد و جهادگران هر جا برنامه ابلاغی بوده حضور داشته‌اند. 
جوان آنلاین: یکی از ویژگی‌های گروه‌های جهادی در استان‌های مختلف کشور این است که فارغ از موضوع مذهب و قومیت، فقط خدمات‌رسانی می‌کنند و به عنوان بازوی توانمند بسیج و سپاه توانسته‌اند مشکلات زیادی را رفع و امید و شادی را در دل خانواده‌های کم‌برخوردار زنده کنند. امروز گروه‌های جهادی هر کدام با طرح و برنامه‌ای خاص پیش می‌روند. با اینکه هدف همه آن‌ها یک چیز، یعنی رفع محرومیت از مناطق روستایی است، اما حالا روش‌هایی را در دستور کار دارند که هرکدام می‌تواند الگویی برای بقیه شود. مثل گروه جهادی امام‌جواد (ع) که سال‌هاست جهادگرانش جمعه‌هایشان را وقف امور خیر کرده‌اند و با تخصص‌های مختلف عازم مناطق محروم و مرزی خراسان جنوبی می‌شوند. به همین بهانه به سراغ محمدرضا شبان اهل روستای‌نوغاب شهرستان درمیان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. کسی که مسئولیت گروه جهادی امام جواد (ع) و فرماندهی پایگاه مقاومت بسیج روستای نوغاب را به عهده دارد. 
 
 گروه جهادی امام جواد (ع) از چه سالی رسماً کارش را شروع کرده است؟
با اینکه تعدادی از بچه‌های گروه از اوایل دهه ۹۰ به صورت جسته گریخته برای کمک به محرومان کار‌هایی انجام می‌دادند، اما گروه جهادی با نام امام جواد (ع) فعالیت خود را رسماً از سال۱۳۹۵ در زمینه ساخت خانه محرومان، مساجد، رنگ‌آمیزی مدارس و سایر فعالیت‌ها آغاز کرد و جهادگران هر جا برنامه ابلاغی بوده حضور داشته‌اند. 
ما سعی می‌کنیم برای هر اردو از میان بچه‌ها یک گروه متخصص و مورد نیاز همان منطقه را تشکیل بدهیم تا خدمات‌رسانی‌ها تخصصی و تأثیرگذار باشد. 
مثلاً در سال گذشته حدود ۲۰گروه جهادی هرکدام به طور میانگین متشکل از ۵۰ نفر با تخصص‌های پزشک، دندانپزشک، تعمیرکار لوازم خانگی، آرایشگر، جوشکار و افرادی که اقدامات عمرانی می‌کنند به نقاط محروم اعزام شدند. 
اغلب اعضای این گروه نوجوان و جوان هستند که مشتاقانه پیگیر اعزام در روز‌های پایان هفته بوده و هرجا که قصد اعزام داشتیم در صف اول حاضر هستند. 
 
الان گروه جهادی چند عضو دارد؟
اول یک گروه پنج نفره بودیم، اما حالا تعداد بچه‌ها به حدود ۱۰۰ نفر می‌رسد. بسیجیان جهادگری که عهد کرده‌اند زیر پرچم امام جواد (ع) بدون مرز باشند و هر جا دست نیازی به سوی آن‌ها دراز شد از خدمت دریغ نکنند. 
 
جهادگران گروه امام جواد (ع) ساعت و روز مشخصی برای قرارهایشان دارند؟
بله. همه بچه‌ها می‌دانند که سحرگاه جمعه‌ها باید به سر قرار بیایند و برای کار‌ها برنامه‌ریزی شود. البته در خدمات‌رسانی‌ها برایشان فرقی ندارد، دور باشد یا نزدیک، هوا سرد باشد یا گرم، مهم جایی است که بتوانند دل به دریای اخلاص بزنند و طعم ناب خدمت به همنوع را بچشند. 
هر جایی که بوی محرومیت به مشام برسد، بدون هیچ منت و سروصدایی حرکت می‌کنند و در همه این سال‌های خدمت هیچگاه نخواسته‌اند نامی از آن‌ها برده شود. 
 
مهم‌ترین هدف جهادگران چیست؟
من فکر می‌کنم رضایت و خوشحال‌شدن نیازمندان باید مهم‌ترین هدف اعضای گروه جهادی باشد. مثلاً بانوی معلولی در یکی از روستا‌ها شناسایی شد که در یک خانه ارثی زندگی سختی داشت؛ لذا به کمک گروه جهادی برایش خانه جدیدی ساختیم. روزی که این فرد در خانه‌اش ساکن شد عنوان کرد تنها کاری که در قبال این خدمت می‌توانم برایتان انجام دهم خواندن دو رکعت نماز و دعای خیر است. این یک روز ویژه برای همه ما بود، چون همین دعای خیر یک هموطن برای ما کافی است. 
 
آیا در گروه شما از برادران و خواهران اهل تسنن هم حضور دارند؟
جالب است بدانید که بیشتر جهادگران این گروه اهل تسنن هستند و علاقه فراوانی به اعزام برای کمک در ساخت و ساز‌های عتبات عالیات دارند. به‌رغم اینکه عده‌ای حرف‌های تفرقه افکنانه می‌زنند و ادعا دارند که اهل سنت تمایلی به ساخت‌و‌ساز در حرم‌ها و مکان‌های مذهبی ندارد، اما این طور نیست زیرا اهل بیت (ع) با ما مرتبط هستند و بخشی از اعزام جهادگران گروه به روستای نوزاد درمیان برای توسعه ساختمان امامزاده بی‌بی صاحبه بود. همه جهادگران برای انجام چنین کار‌هایی با شوق و علاقه می‌آیند و امور را در کمترین زمان و به صورت جهادی به پایان می‌رسانند. 
 
کار ویژه گروه در سال گذشته چه بود؟
سال گذشته کار‌های زیادی انجام شد و نمی‌توان یکی را از بقیه جدا کرد. مثلاً گروه را در یک منطقه عشایری مستقر کردیم که خدمات گسترده‌ای ارائه شد و در یک روز توانستیم به جمعیت چهار محله عشایری خدمات دندانپزشکی بدهیم. 
اگر فردی می‌خواست برای دریافت این خدمات پزشکی و دندانپزشکی به مرکز شهرستان مراجعه کند جدای از خطرات جاده‌ای، حداقل حدود یک‌میلیون تومان باید هزینه می‌کرد، اما پزشکان جهادگر، بیماران را در محل به صورت رایگان ویزیت کردند و دارو‌ها هم با کمک اداره امور عشایر استان به صورت نیمه‌بها تأمین شد. 
سال گذشته حدود ۵۰۰ نفر از عشایر و روستاییان در زمینه خدمات پزشکی و دندانپزشکی این گروه جهادی ویزیت شدند که امسال هم اردو‌ها ادامه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار